کیو آر کد (QR Code) چیست؟
شما ممکن است تاکنون مطالبی را درمورد کد کیو آر (QR) شنیده باشید اما دقیقا مفهوم QR کد چیست؟ کد Quick Response (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و… لینک می شود. شما حتی ممکن است با اسکن یک کد QR به سایت مربوطه متصل شوید.
کد QR در ژاپن و سراسر شرق با وسعت زیاد و در غرب به آرامی شروع به تبدیل شدن به امری عادی کرده است. به زودی شما بیش از پیش با کد QR بر روی بسته بندی محصول، نمایش فروشگاه، تبلیغات چاپی و هر تبلیغاتی که روی دیوار نصب شود و همچنین در ایمیل و وب سایت روبرو خواهید شد. دامنه استفاده از کد QR بسیار وسیع است، به خصوص برای بازاریابی و تبلیغات محصولات، علامت های تجاری، خدمات و هر چیز دیگری که به فکر شما میرسد.
چرا باید به کد QR اهمیت دهیم؟
بیش از نیمی از ما در حال حاضر گوشی های هوشمند داریم که این تعداد به صورت روزانه در حال رشد است، کد QR این پتانسیل را دارد که تنها با یک اسکن از راه دور، تاثیر عمده ای بر تبلیغات، بازاریابی و خدمات به مشتریان داشته باشد و حجم اطلاعات مشخصی از محصول را به سادگی بدست مشتریان برساند.
کد QR چه تفاوتی با بارکد UPC1D (یک بعدی) دارد؟
معمولا تعریف ما از یک بارکد مجموعه ای از خطوط عمودی می باشد ؛ بارکد دوبعدی (۲D) یا کد QR این امکان را دارد که داده ها در هر دو جهت ذخیره شوند و می تواند به صورت عمودی یا افقی اسکن گردد. همچنین بارکد (UPC / EAN) فروشگاه تا ۳۰ عدد را نشان می دهد، در حالیکه یک بارکد QR می تواند اطلاعاتی به وسعت ۷۰۸۹ عدد را ذخیره کند! این مقدار عظیمی از اطلاعات است که لینک دهی به چیزهایی از قبیل فیلم ها، فیس بوک یا توییتر و یا مجموعه ای از صفحات وب سایت های دیگر توسط کد QR را ممکن می سازد.
چگونه یک کد QR را اسکن کنم؟
اگر شما یک گوشی هوشمند مثل آی فون، آندروید و یا بلک بری داشته باشید، تعدادی از برنامه های مختلف اسکنر بارکد را در اختیار خواهید داشت، مانند Red Laser و Barcode Scanner . اسکنر QR قادر به خواندن و رمزگشایی داده ها از یک کد QR می باشد. اکثریت این امکانات کاملا رایگان بوده و شما برای استفاده از آن کافیست یکبار آن را نصب کنید و با استفاده از دوربین موبایل خود کد QR را اسکن کنید تا گوشی شما به طور خودکار داده های کدگذاری شده را برای شما رمزگشایی کند.
چه چیزی را می توان به صورت یک QR کد درآورد؟
در ساده ترین مفهوم، کد QR یک تصویر مبتنی بر لینک ابرمتن (hypertext) است که می تواند به صورت آنلاین استفاده شود، هر آدرس اینترنتی یا URL می تواند به یک کد QR تبدیل شود و اساسا هر صفحه وب را می توان به طور خودکار به عنوان یک نتیجه از اسکن بارکد معرفی کرد. اگر شما می خواهید کسی را تشویق کنید که از صفحه فیس بوک شما دیدن کند میتوانید صفحه پروفایل فیس بوک خود را به عنوان URL به صورت کد QR درآورید.
علاوه بر این شما می توانید کد QR را طوری برنامه ریزی کنید که پس از اسکن، گوشی کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد و یا یک پیامک متنی محتوی اطلاعات از پیش تعیین شده به شما ارسال کند. گوشی هوشمند شما براحتی دستورات کد QR را تشخیص داده و نرم افزارهای مورد نیاز را فراخوان میکند. امکانات بی نظیر این کدها استفاده از آنها در تبلیغات را هر روز بیشتر از پیش می کند.
کد QR را چه جاهایی میتوان قرار داد؟
پاسخ این است که تقریبا در هر نقطه، کد QR چاپ شده را می توان در روزنامه ها، مجلات، جزوه و بر روی کارت های ویزیت قرار داد. علاوه بر این می توان آنها را بر روی بسته بندی محصول و یا برچسب، یا در تابلوهای تبلیغاتی و یا حتی دیوار به نمایش گذاشت. شما حتی می توانید یک کد QR را بر روی بدن خود خال کوبی کنید!
استفاده از کد QR در بازاریابی:
اگر شما می خواهید از کدهای QR برای کسب و کار و یا اهداف بازاریابی خود استفاده کنید، باید در نظر بگیرید که مردم از اسکن یک کد QR انتظارات بیشتری از ورود به یک سایت را دارند چرا که این کار را به سادگی کلیک کردن بر روی یک لینک در یک وب سایت نیز میتوان انجام داد. شما باید برای افرادی که زمان صرف می کنند و برای اسکن بارکد تلاش کرده اند چیزی خاص و منحصر به فرد ارائه دهید.
همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم نمی دانند که کد QR چیست و یا چگونه میتوان از آن استفاده کرد. تا زمانی که استفاده از کد QR گسترش یابد، شما باید دستور العمل استفاده از آن را در اختیار مخاطب قرار دهید.